Иконописци српских сеоба – The Icon Painters of the Serbian Migrations

Шифра производа: 28352
Иконописци српских сеоба – The Icon Painters of the Serbian Migrations
Број страна / Повез / Писмо:
260 / Тврд / Ћирилица, Латиница
Димензије: 30 cm
ИСБН: 9788651508908
Година издавања: 2014.
Издавач / Суиздавач: Издавачка кућа Прометеј

Цена: 5,500.00 RSDЦена са попустом: 4,675.00 RSD

…Неки до сада слабо познати мајстори и још мање позната њихова дела свакако ће, преко ове изложбе, ући у антологију српског сликарства XVIII века… Захваљујући Матичиној Галерији и њеним људима, добили смо овај неочекивани поклон, тек откривене и очишћене слике из цркава и кућа наших предака из далеких колонија Хунгарије XVIII века. Сада још боље видимо коју су своју посебну уметност имали наши паори, свештеници, војници, мајстори и пургери и како су они уживали у њеној лепоти. Застајући пред њом, чини нам се да се још боље отворио поглед у онај други, скривенији свет унутрашњег живота јунака и јунакиња из „Сеоба“ Милоша Црњанског, свет који измиче речи и једино показује у слици.

 

Ове мисли о српском зографском сликарству XVIII столећа, баш оном насталом времену неспокоја и сеоба, написао је историчар уметности, професор Светозар Радојчић поводом изложбе Иконе српских цркава у Мађарској приређене у Галерији Матице српске ипотом у Народном музеју у Београду, а објавио у „Политици“ 26. јануара сада већ давне 1974. године. На ову изложбу Професор је дошао из свог средњег века којемје,својим научним понирањем али и племенитом душом,сав припадао. Живео је, дакле, окружен средњовековним монументалним сликарством, иконописом, минијатурама али и књижевношћу о чему је размишљао, предавао, писао. А о свомпрофесору његови су непосредниследбеници на катедри за историју уметности написали и ову реченицу: „Светозар Радојчић је… умео да сагледа главне токове средњовековне српске уметности и да о томе пише занимљиво, упечатљиво“. Такав „сав средњовековац“ стајао је тада пред сликама њему страним, први пут виђеним, па је и о њимаписао понесено, топло и узбудљиво, прелепим стилом. Историјску поткује добро познавао, мислим ту нашупост-сеобну епоху,о њој суписали његовинешто старији савременици Јован Радонић, ДушанЈ. Поповић, Васа Стајић, Радослав Грујић и други. Ипак, Професор се није ослонио само на знање већ на исвојавиђења прошлости, на претке у Хунгарији и њихову посебну уметност али при томе је у тим зографским сликама тражио и онај други, како је рекао, скривенији свет унутрашњег живота, јунака и јунакиња из „Сеоба“ Милоша Црњанског, који су били савременици иконописаца српских сеоба.

Сада,после толико деценија протеклиход оне изложбе и Професоровог чланка, који сам сачувао јер је тако уверљиво али и чудесно његово повезивање иконописних ликова зографских исписатељскихликова Црњанскових.-Он је та два света на свој начин сагледао и приближио.

Моју пажњу у Професоровом чланку привлачи и она мисао да ће нека, тада одиста недовољно позната сликарска дела, ући у антологију српског сликарства ХВИИИ столећа. – После вишегодишњег бављења сликарством ове узбудљиве епохе реших да остварим аманет – да од неколико стотина икона, које се сада налазеу Галерији Матице српске, у Музеју Епархије будимскеу Сентандреји, у Владичанском двору у Темишвару, Митрополијском двору у Загребу саставим наречену антологију.

Наслов књиге Иконописци српских сеоба подсећа на ту епоху одиста омеђену сеобама: првом Великом сеобом Срба (1690), другом сеобом патријарха Арсенија IV (1739) и трећом сеобому Малу Русију-Украјину (1751-1760). То нестално доба (од 1690.до 1760), одиста означава златни период сликара-иконописаца, па тиме и период који је омеђен овом књигом.

Динко Давидов

Динко Давидов (Сивац, 1930 — Београд, 2019) био је српски и југословенски историчар уметности и редовни члан САНУ на Одељењу историјских наука.

Дипломирао је на катедри за историју уметности Филозофског факултета у Београду, а докторирао на Филозофском факултету у Љубљани. Био је кустос Галерије Матице српске од 1965. до 1978, научни саветник Балканолошког института САНУ од 1979. и директор Галерије Српске академије наука и уметности од 2001. до 2009. У том периоду у Галерији САНУ је приређено 40 изложби са каталозима, а 24 каталога потписао је као уредник. Аутор је изложбе и посебног издања каталога „Светогорска графика” (Београд, 2004).

Основна област рада академика Давидова била је српска уметност од 17. до 19. века. За дописног члана САНУ изабран је 2000. године, а за редовног 2006. Добитник је Вукове награде за науку за дело „Сентандрејска саборна црква” 2001. године.

Аутор је неколико научних монографија, као и великог броја научних и стручних радова и прилога у часописима и зборницима, а такође је био и приређивач или уредник разних научних издања.

Будите први који ће написати рецензију “Иконописци српских сеоба – The Icon Painters of the Serbian Migrations”

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.


Још нема коментара.