Због повећаног броја онлајн поруџбина, молимо Вас за стрпљење и разумевање услед могућег кашњења поруџбина.
Бесплатна достава за поруџбине у вредности од 3.000 рсд или више.
Моја корпа (0)
  • Нема производа у корпи.

26. април | Срушен Жежељев мост

Сви смо тренутно у сличној ситуацији, али одлуке како ћемо искористити време у условима ограниченог кретања су индивидуалне.
Ми желимо да Вас мотивишемо да ово време проведете чинећи нешто добро за себе, те одобравамо попуст од 20% на сва издања и бесплатну испоруку за поруџбине веће од 3.000 динара. Заштитите своје мисли од медијске буке, уроните у добру књигу, научите нешто ново, напајајте се корисним и лепим стварима и кад све ово прође осећаћете да сте урадили нешто корисно за себе.

26. април

Срушен Жежељев мост

26. април 1999.

Мостови, једнако као и градови, неизбрисиви су део колективне меморије. Градови су кроз историју нестајали, мостови су се рушили а остајала је меморија. То је више од фразе да мостови спајају људе.

Знамо да су у пролеће 1999. срушени многи мостови у Југославији. Посебно они на Дунаву. Посебно они у Новом Саду. Граду у коме живи можда највећи број различитих народа у Европи. Ниједан од срушених мостова није био мост-рекордер, велики као Голден-Гејт (САД). Били су то обични мостови на Дунаву, јединој реци која спаја европски ток и запад. Били су то обични мостови за обичне људе. До сада смо памтили само градитеље. У колективну меморију на крају 20. века уписују се и рушитељи. И њихова имена уписана су у колективну меморију. (Мостови Новог Сада – Рушење мостова је увек привремено, проф. др Љубинко Пушић)

Мост братства и јединства (познатији као Жежељев мост) је био железничко-друмски лучни мост на Дунаву. Повезивао је Нови Сад и Петроварадин и био је део међународне пруге Београд–Будимпешта. Укупна дужина му је била 466,45 метара. Саграђен је 1961. године, а срушен у НАТО бомбардовању Југославије 1999. године.

Мост је гађан 12 пута. 26. априла са шест узастопних, истовремених детонација над Новим Садом, око 1,15 часова, срушен је последњи мост Новог Сада. Од њега је остао само средњи стуб као неми сведок да је управо на том месту железничка пруга до тада спајала средњу Европу са Београдом.

Неко је ових дана, онако сетно и без претеране патетике приметио да су мостови крила једног града. Ако је то заиста тако, онда је Нови Сад од јуче остао без  крила којима је летео ка Београду и Србији…

На његовом месту, 2018. године је завршена градња новог моста.

Подсетимо се да је током НАТО бомбардовања, Нови Сад је остао без сва три велика моста преко Дунава (Мост Слободе, Варадински мост и Жежељев мост).

Обавештење о слању рукописа

Уредништво ИК Прометеј обавештава све заинтересоване ауторе да у наредне две године нећемо имати могућности за разматрање нових рукописа. Због већ попуњеног издавачког плана за 2020. и 2021. годину нећемо примати и разматрати нове предлоге. Захваљујемо се свима на разумевању и стрпљењу.

Пријава на билтен

Будите обавештени о новостима и акцијама у ИК Прометеј.