fbpx
Моја корпа (0)
  • Нема производа у корпи.

Едукација

Халфдан Пискет – интервју

Халфдан Пискет (рођен 1985. године) дипломирао је на Данској краљевској академији лепих уметности 2009. године. Након две године студирања, заситио се оквира система и апсурдности лепих уметности, и почео је да прави стрипове – сада прави стрипове и илуструје све време…

Foto: PR-foto / Aarhus Festuge – Fryd Frydendahl

 

Нашли смо се са њим у њговом стану да попричамо о ограничењима академије и његовој најскоријој публикацији, прослављеном „Дезертеру“ – делом стварном, делом историјском и делом сањалачком/кошмарном стрипу у ком Халфдан Пискет проживаљава драматични живот свог оца.

Пискет: „Сада имам осећај не, не, не, не желим да имам икакве везе са уметношћу.“

Писект: „Упао сам на акдемију са 17 година. Дружио сам се са уметницима попут Фриде Фридендал (Fryd Frydendahl) и Есбјорна Скуа (Asbjørn Skou) и супер смо се проводили, па сам мислио да ћу упознати доста истомишљеника на академији уметности… Прве првцате недеље имали смо семинар од недељу дана, од 8 ујутру до 4 поподне сваки дан. На том семинару, неки лик из Ново Нордиск компаније (велике данске фармацеутске компаније) је причао о самобрендирању и менаџменту. Далеко од онога што сам очекивао.“

Време је пролазило и апсурди на факултету су се накупљали док једно интензивно искуство није навело Халфдана да коначно одлучи да поведе своје уметничке подухвате у другом правцу.

Пискет: „У једном тренутку пријатељ ми је преминуо. Био сам потпуно скрхан и нисам могао да присуствујем предавањима. Објаснио сам ситуацију свом професору, на шта је овај одговорио: „Знам како се осећаш. Најбитнија ствар у таквој ситуацији је да трчиш маратон, ја трчим маратоне већ 10 година и никада нисам тужан, само срећан. Све време“. Остао сам без текста. Наставио је да прича о трчању маратона сат времена. Сигуран сам да би наставио чак и да сам изашао из просторије. Само сам седео тамо и мислио океј, ово је сулудо – зајеби ово.“

Халфдан Пискет је недавно направио књигу фотографија и илустрација под називом „Зима“ у колаборацији са фотографкињом Фридом Фридендал (Fryd Frydendahl).

Пискет: „Одлучио сам да треба да урадим нешто што не заузима превише простора и што могу да радим било где, па сам почео да правим стрипове. Усмерио сам своју пажњу са историје уметности ка стриповима и телевизијским серијама, забава је постала супериорна. Научио сам више из америчке ТВ серије The Wire него из било које лекције коју сам икад имао из историје уметности.“

Први објавељни стрип Халфдaна Пискета критичари су оценили превише ументичким, и иако је тада било тешко чути, Халфдaн је прихватио критику и његова нова графичка новела „Дезертер“ прати традиционалнији формат – али то не значи да је процес био лак.

Пискет: „Био је то сулудо тежак процес. За мене је новина да правим традиционалне стрипове. Све мора да се уклопи у задате оквире, па је прави изазов уобличити сваку слику најбоље могуће у тим оквирима. Ритам, количина детаља, колико одсећи – има толико ствари које треба узети у обзир када се саставља таква прича.“

У изградњи приче Халфдан је стално балансирао више контрадикторних слојева.

Пискет: „Једна ствар је представити историјске чињенице тачно. Желео сам угао који се бави геноцидом над Јерменима, али је та прича морала бити уклопљена у приказ живота мог оца, који, како то бива, пориче да се геноцид над Јерменима икада догодио. Дакле, покушај да створим причу коју људи разумеју, а која истовремено поштује и историју и мог оца, причу коју могу да признам – било је лудило.“

Пискет: „Почео сам желећи да то буде строго биографски угао, али то уопште није успело. Некако је требало да се ослободим стварности у којој се мој отац кретао да бих је заиста описао. Резултат је чудна мешавина делом његове, делом моје приче и делом историје. На неки начин то сам заправо ја који покушавам да проживим његово детињство.“

Пискет: „Не знам какави су трендови на академији у овом тренутку, али када сам је ја похађао, била је то уметност заснована на перформансу и времену, све о чему су говорили могло се применити на стрипове. Али лепота стрипова је у томе што их нико не схвата озбиљно.“

 

Извор: Duckert , E. (2014, September 12). Deserting the establishment with Halfdan Pisket. Opaque Journal 

Пријава на билтен

Будите обавештени о новостима и акцијама у ИК Прометеј.