Antologija Ćopić

Šifra proizvoda: 29329
Antologija Ćopić
Preuzmite odlomak:
Edicije:
Broj strana / Povez / Pismo:
456 / Broširan / Ćirilica
Dimenzije: 11 × 18 cm
ISBN: 978-86-515-1052-9
Godina izdavanja: 2015.
Izdavač / Suizdavač: Izdavačka kuća Prometej

Cena: 499,00 din.

Boja sleza, glas detinjstva, vreme begunaca

Dobro je što ima ljudi.

Branko Ćopić

Naša pomisao na Branka Ćopića (Hašani, 1. 1. 1915 – Beograd, 26. 3. 1984), ma koliko krajnje nepravedno skrajnuta poslednjih godina njegovog veka, večito je opervažena blagošću koja je, sad se jasno vidi, bila poslednji njegov pramen nade u nepremostivim i neprozirnim lavirintima straha. Uostalom, nije nimalo slučajno što je ovaj velemajstor našeg smeha, našeg podrugivanja, inače tako bezopasno dečački razdragano, upravo strah i nadu stavio unekoliko naporedo u naslovu jedne svoje proze. Iskričava, sasvim neočekivana i prozračna njegova veselost od samog početka njegovog pisanja, pa sve do tragičnog, samoubilačkog kraja, bila je ne samo prigušen otpor zlu, njegova najintimnija pasivna rezistencija, nego je, malena i tiha poput voštanice u starinskim prostorima naših bogomolja, koje je mario i Momo Kapor, i čije je zidove mogao, naporedne u jedinoj preostaloj lađi sveta i potopa, da dotakne, da overi, da pruži dokaze prekršaja. On, koji je nenadmašno u svemu bio bez krivice kriv.

Vitoperene šale i dečačko podsmevanje nad stričevima i precima koji još uživo koračaju ka mlinovima potočarima, u Ćopićevom pogledu sa strane, iz prikrajka, iza peći i iza neprevaziđenih žbunova sad već nestalih onih baštenskih prostora, zapravo su jedino njegovo oružje, jedini njegov suprotstavljeni odnos. Svaki njegov junak, veliki ili mali, zaista je onaj koji je iskočio iz reda, iz forme, iz uniforme, iz sivila naredbe. U tu kategoriju njegovih prestupa, koji tek u njegovim jezički nepomućenim i neprevaziđenim rečenicama imaju akcente slobode, a nikako ne mangupskog šeretluka, spadaju i suze na rastanku slavnih bojovnika, i neizreciva čežnja za zemljama, svakako i onim preko bare, u koje bi valjalo, kad tad a možda i ranije, svratiti nenadano i bajkovito, i krađe i prekrađe snova li i zelenog voća u dečačkim igrama pod Grmečom. Samo izdaleka, i samo na površno, prvo viđenje, njegove junačine, tako osećajne, tako ranjive u biti, tako unezvereno izdvojene iz svojih prirodnih okruženja, nalik su i na Ilju Muromca, i na Don Kihota. Ali to su tek heroji u društvu njegovih zemljaka. I tu je taj odnegovani sukus tradicionalnog, usmenog pripovedanja i (ne)snalaženje u takozvanim novim okolnostima pronašao svoju novu rasvetu.

Branko Ćopić nije meteorski dovršen kao pisac pao u našu osrednjost. Naprotiv, i prema sopstvenim iskazima, a i prema svakom objektivnoj analizi, Ćopić je nepregled svojih naseljenih svetova u sebi pronosio kao jedan od nastavljača kazivanja nametnute okupacije i čistog poziva daljine, visoke razine patrijarhalne ljudskosti.

Ćopić je vazda pripovedao pod Grmečom. Ćopić nije tek koristio nepohabane, sveže matrice zavičajnog jezika, nego ih je i stvarao, proširivao, omogućavajući svakom svom prisnom rođaku ili kumu da isto ubacuje svoj zlatnik pažnje, usredsređenosti, dovitljivosti u samoj zenici postojanja. Ćopić je posvuda bio u svom zavičaju govora i pesme.

 

Novi Sad, 27. 4. 2015.

Draško Ređep

Draško Ređep

Draško Ređep, likovni i književni kritičar i esejist, rođen je 1935. godine u Osijeku, preminuo 2019. godine u Novom Sadu.

OBJAVLJENE KNJIGE:

  • Antologija Crnjanski, I izdanje 1993, II izdanje 2007
  • Poslednja večera, Književna opština Vršac, 2004,
  • Minuli mrak (ogledi), Svetovi, 2004,
  • Antologija Tišma, Prometej — Novi Sad, 2006,
  • Kojih nema, Književna opština Vršac, 2008,
  • Srpski sever, Pešić i sinovi, 2009,
  • Skela miruje, Azija putuje, Književna opština Vršac, 2011,
  • Antologija Kapor, II izdanje, Prometej, 2012,
  • Antologija Antić, Prometej, 2013,
  • S obe strane reke, Prometej, 2013,
  • Devet boja Banata, Agora, 2014.

Budite prvi koji će napisati recenziju “Antologija Ćopić”

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.


Još nema komentara.