Zbog povećanog broja onlajn porudžbina, molimo Vas za strpljenje i razumevanje usled mogućeg kašnjenja porudžbina.
Besplatna dostava za porudžbine u vrednosti od 3.000 rsd ili više.
Moja korpa (0)
  • Nema proizvoda u korpi.

Edukacija

Svi smo trenutno u sličnoj situaciji, ali odluke kako ćemo iskoristiti vreme u uslovima ograničenog kretanja su individualne.
Mi želimo da Vas motivišemo da ovo vreme provedete čineći nešto dobro za sebe, te odobravamo popust od 20% na sva izdanja i besplatnu isporuku za porudžbine veće od 3.000 dinara. Zaštitite svoje misli od medijske buke, uronite u dobru knjigu, naučite nešto novo, napajajte se korisnim i lepim stvarima i kad sve ovo prođe osećaćete da ste uradili nešto korisno za sebe.

Prati ruke

Izraz prati ruke, u značenju: „skidati sa sebe odgovornost” vezan je za ime Isusovog sudije Pontija Pilata. U Bibliji (Novi zavet, jevanđelje po Mateju) detaljno se opisuju događaji koji su prethodili izricanju presude Isusu Hristu, a potom i samo izricanje presude.

Bilo je to u vreme velikog jevrejskog praznika Pashe – „a o svakom prazniku Pashe bijaše običaj u sudije da pusti po jednog sužnja koga oni hoće”. Uz zatvorenog Isusa, tu je bio i zloglasni razbojnik Varava (ili, po zapadnom izgovoru Baraba). Pilat je mogao pustiti jednog ili drugog.  No, iako je bio uveren da su Isusa „iz zavisti predali”, on nije mogao postupiti po svojoj savesti.

Jevanđelist Matej svedoči ovako:

„A sudija odgovarajući reče im: Koga hoćete da od ove dvojice pustim? A oni rekoše: Varavu.

Reče im Pilat: A šta ću učiniti s Isusom prozvanijem Hristom? Rekoše mu svi: Da se razapne.

Sudija pak reče: A kakvo je zlo učinio? A oni iz glasa povikaše govoreći: Da se razapne.

A kad vidje Pilat da ništa ne pomaže nego još veća buna biva, uze vodu te umi ruke pred narodom govoreći: Ja nijesam kriv u krvi ovog pravednika; vi ćete vidjeti.

I odgovarajući sav narod reče: Krv njegova na nas i na djecu našu.

Tada pusti im Varavu, a Isusa šibavši predade da se razapne.”

Veselin Čajkanović, u knjizi Mit i religija u Srba, ritualno pranje ruku vezuje za verovanje da se tim činom odstranjuje „mrlja koja je došla od dodira s dušama lutalicama” (ili „zlim dušama”). „Najbolji dokaz” – kaže on – „da je pranje ruku cilj da se odstrane duše koje su eventualno za ruke prionule imamo u propisu da se ruke moraju prati pri povratku s pogreba. Ko, dakle, prihvata jelo neumivenim rukama, može se ogrešiti utoliko što će za sebe vezati, ili u sebe uneti, kakvu nečistu dušu.”

Upravo iz ovakvog rituala (prvo paganskog, pa onda jevrejskog i na kraju hrišćanskog) razvio se izraz prati ruke, sa već pomenutim značenjem: „skidati sa sebe odgovornost”, „otklanjanje opasnosti od posledica kakvog zločina” i sl. To je jedan od najčešće upotrebljivanih izraza  u našem jeziku, jer u nas danas svi „peru ruke” od nečega.

 

Iz knjige: Zašto se kaže?

 

Obaveštenje o slanju rukopisa

Uredništvo IK Prometej obaveštava sve zainteresovane autore da u naredne dve godine nećemo imati mogućnosti za razmatranje novih rukopisa. Zbog već popunjenog izdavačkog plana za 2020. i 2021. godinu nećemo primati i razmatrati nove predloge. Zahvaljujemo se svima na razumevanju i strpljenju.

Prijava na bilten

Budite obavešteni o novostima i akcijama u IK Prometej.