Zbog povećanog broja onlajn porudžbina, molimo Vas za strpljenje i razumevanje usled mogućeg kašnjenja porudžbina.
Besplatna dostava za porudžbine u vrednosti od 3.000 rsd ili više.
Moja korpa (0)
  • Nema proizvoda u korpi.

1. april | Srušen Varadinski most

Svi smo trenutno u sličnoj situaciji, ali odluke kako ćemo iskoristiti vreme u uslovima ograničenog kretanja su individualne.
Mi želimo da Vas motivišemo da ovo vreme provedete čineći nešto dobro za sebe, te odobravamo popust od 20% na sva izdanja i besplatnu isporuku za porudžbine veće od 3.000 dinara. Zaštitite svoje misli od medijske buke, uronite u dobru knjigu, naučite nešto novo, napajajte se korisnim i lepim stvarima i kad sve ovo prođe osećaćete da ste uradili nešto korisno za sebe.

1. april

Srušen Varadinski most

1. april 1999. godine

 

U zoru, u 5 časova 1. aprila u napadu NATO avijacije srušen je  Varadinski most na Dunavu. Ovaj most čelične konstrukcije, koji je montiran neposredno posle Drugog svetskog rata, povezivao je centar grada sa starim jezgrom Petrovaradina, podno Varadinske tvrđave. Most je na dva mesta pogođen tačno na mestima najdužih raspona, oko nosećeg stuba u sredini reke.  Od ranih jutarnjih časova, kolone Novosađana su krenule na kej da vide nesreću starog mosta preko koga su prelazile generacije Novosađana.

Varadinski most u Novom Sadu; Foto: Geza Lenert

Nakon obaranja mosta presečena je jedna od glavnih vodovodnih cevi preko koje se staro jezgro Novog sada snabdeva vodom sa petrovaradinske strane i slap vode se još dugo slivao preko krhotina mosta u Dunav. Od detonacije popucali su mnogi prizori na keju Moše Pijade, a obe ulice koje koso izlaze na most – ulice Vojvode Putnika i Vojvode Mišića – u ranu zoru su bile pune srče stakla od razbijenih prozora. Vazdušni udar je prema centru grada niz Bulevar Mihaila Pupina razbio neke prozore i na daljini od 400 metara.

 

Podignut na ostacima starijeg mosta, koji su bombama razorili Amerikanci potkraj Drugog svetskog rata, Varadinski most je uvek bio problem za rečni saobraćaj jer je postavljen nisko nad rekom i zbog toga je izuzet iz normi Dunavske konvencije o plovidbi. Pored železničko-drumskog mosta – južnije i dvotračnog drumskog mosta – severnije, Varadinski most je izgubio bilo kakav strateški saobraćajni značaj i služio je isključivo za gradski prevoz i kao pešački prelaz između Novog Sada i Petrovaradina. Zbog čega je onda srušen jedan most koji gotovo da nema nikakav značaj i koji je, sa puke tehničke tačke gledišta, odavno trebalo srušiti i izgraditi novi? Sigurno ne jer je reč o jednoj od glavnih saobraćajnica kako je izjavio britanski ministar inostranih poslova Robin Kuk.

 

UDAR NA MOSTOVE

Alis Man
političar, član parlamenta, Velika Britanija
Hodala sam poslednjim mostom u Novom Sadu, koji još nije bio bombardovan. Razgovarala sam sa veteranima iz Drugog svetskog rata. Tu je bilo pripadnika najmanje 15 etničkih zajednica koji su protestovali protiv bombardovanja i rata. Posle dva dana i taj poslednji most je uništen… Posmatrala sam iz svoje hotelske sobe kako bombarduju rafineriju u Pančevu. To je bilo smrtonosno bombardovanje koje je nanelo ogromnu štetu životnoj sredini. To je bio zločin protiv čovečnosti, baš kao i sva ostala bombardovanja. Gađali su civilne mete… Došla sam kao član Britanskog parlamenta da bih iskazala svoj protest, ali najviše zbog toga da bih saučestvovala sa narodom Srbije u onome što im se dešavalo. Moja zemlja je podržala bombardovanje, ali neki od nas su zajedno sa Srbima, među kojima su bili i moji dragi prijatelji, demonstrirali protiv toga.

 

tekst Alise Man preuzet iz knjige: 78 dana apokalipse – Istina optužuje

Obaveštenje o slanju rukopisa

Uredništvo IK Prometej obaveštava sve zainteresovane autore da u naredne dve godine nećemo imati mogućnosti za razmatranje novih rukopisa. Zbog već popunjenog izdavačkog plana za 2020. i 2021. godinu nećemo primati i razmatrati nove predloge. Zahvaljujemo se svima na razumevanju i strpljenju.

Prijava na bilten

Budite obavešteni o novostima i akcijama u IK Prometej.